Doe jij ook mee?!

Koffieboeren verdienen nog steeds veel te weinig aan hun koffie. Dat moet écht anders! Met onze koffie zetten we de stap om het gat te dichten naar een leefbaar inkomen voor koffieboeren. 

Wij zetten ons al 50 jaar in voor Eerlijke Koffie. Dat werpt gelukkig zijn vruchten (of in dit geval koffiebonen) af. Want steeds meer mensen kiezen voor een kop koffie met extra positieve energie. Door te kiezen voor Eerlijke Koffie kies je voor het leven van een koffieboer, de volgende generatie én het klimaat. Dat wil jij toch ook?

De eerste Leefbaar Inkomen koffie in de Nederlandse supermarkt

Maar even concreet. Waarom zou je voor Leefbaar Inkomen koffie kiezen? Een Leefbaar inkomen is het inkomen waarmee een boer zijn basisbehoeften kan bekostigen. Denk aan voldoende eten, fatsoenlijke huisvesting, kleding, medische zorg, scholing, transport, plus een beetje extra voor noodsituaties. Nadat de landbouwkosten volledig gedekt zijn, moet er ook nog wat geld over zijn om te sparen voor later en om te investeren in duurzame koffieproductie. Helaas is dit voor veel kleinschalige boeren nog steeds niet de realiteit.

Dit blijkt ook uit het recente onderzoek van o.a. Solidaridad: de Koffie Barometer 2023. Hierin keken ze naar de stand van zaken bij populaire koffiemerken in Nederland en hun koffieketen. Hieruit blijkt onder andere dat in de meeste koffieproducerende landen het koffie-inkomen onder de armoedegrens ligt. Dit heeft vergaande gevolgen voor mens en milieu, en uiteindelijk zelfs voor jouw geliefde kopje koffie. Dat moet en kan écht anders!

Deze manier van werken is uniek, traceerbaar en toekomstbestendig. Onze winst is een beter leven voor de mensen met wie we samenwerken. Dat is helaas vandaag de dag nog steeds another cup of coffee.

50 JAAR OPSTAAN VOOR EERLIJKE KOFFIE

Toen versus nu: daar zitten grote verschillen in. 50 jaar geleden kwamen de eerste 50.000 kilo Eerlijke Koffie naar Nederland. Deze koffie werd verkocht vanuit de achterbak van een auto! Sindsdien is er veel veranderd. Hoe zag de koffieketen op een random dag in 1973 eruit VS een dag in 2023. Kijk je mee?

50 jaar Eerlijke Koffie: de impact hoogtepunten

Reis met ons door de tijd!

1973

50.000 kilo Eerlijke Koffie uit Fedecocagua

Paul Meijs is een ondernemer met een visie én lef. In 1973 besluit hij 50.000 kilo eerlijke koffie te kopen bij boerencoöperatie Fedecocagua, zonder dan nog te weten aan wie hij deze koffie gaat verkopen.
1974

Paul Meijs start de 1000 x 1000 actie

1000x 1000 gulden; dat is het bedrag dat Paul wil verzamelen om de koffiecoöperatie in Guatemala vooraf te kunnen betalen. Zo kunnen zij grondstoffen inkopen, zonder zich in de schulden te steken!
1988

Oprichting Max Havelaar keurmerk

Max Havelaar lanceert het allereerste fairtrade keurmerk!
1995

Koffielobby & Koffiecoalitie

Steeds meer organisaties sluiten zich bij de koffielobby aan en de Koffiecoalitie wordt gevormd.
2000

Café Corazón wordt geïntroduceerd

Hoogwaardige koffie waarvoor een eerlijke prijs is betaald! Van de aankoopprijs gaat 33% rechtstreeks naar de koffieboer; bij gewone koffie is dat 5%.
2008

Fair trade Original levert zelf aan de supermarkt

Vanaf 2008 zijn onze koffies te koop in de reguliere supermarkt met een eigen naam en met eigen merkuitstraling! De start van het merk zoals jij het nu kent.
Fairtrade Original, Reisfoto Community Coffee Colombia
2019

Community Coffee i.s.m. Albert Heijn op de markt

Samen met Albert Heijn zetten we Community Coffee op de markt om het duurzame schap te verbeteren. Dit duurzame, biologische koffiemerk is uitsluitend te koop bij de Albert Heijn.
Community Coffee Gallery
2021

LIRP

Fairtrade Original is het eerste merk in de Nederlandse supermarkt die koffieboeren een prijs betaald waarmee zij een waardig bestaan kunnen opbouwen: een leefbaar inkomen referentieprijs (LIRP)

De Koffieverhalen van

Ter ere van het 50-jarige bestaan van onze Eerlijke Koffie vroegen we (oud-)collega’s over hun ervaringen. Lees over de eerste reizen naar koffieplantages tot hoe de smaak van onze koffie vandaag de dag geblend wordt.

Waar smaak begint
Lees meer over ons.