Fairtrade Original Community Coffee

Op 2 april 2019 lanceerden we Community Coffee. Met deze nieuwe koffielijn bij Albert Heijn, hebben we nieuwe stappen gezet binnen onze koffieketen. We hebben de keten namelijk zo direct mogelijk gemaakt, waarbij onze inkoper Mark de koffiebonen rechtstreeks inkoopt bij Red Ecolsierra: een kleine Fairtrade en biologische koffiecoöperatie uit de Sierra Nevada in Colombia. Deze directe samenwerking is belangrijk: het betekent een unieke koffie voor jou en een hogere prijs voor de koffieboer.

Voor elke kilo koffie die we rechtstreeks van de boer inkopen, betalen we namelijk bovenop de Fairtrade en biologische premie nu ook een extra Fairtrade Original premie van 44 eurocent. In oktober 2019 is de eerste impactpremie ter waarde van € 39.598,- uitbetaald over de eerste vijf containers met 99.692 kilo groene koffiebonen.

In 2019 openden we op 1 oktober wereldkoffiedag een Community Coffee Gallery op Amsterdam Centraal om de wereld achter Community Coffee te laten zien. Samen met de redactie van BOON Magazine, zochten we opnieuw contact met een aantal trotse koffieboeren van Red Ecolsierra in Colombia. Reinaldo, Ana Delia en Edwin vertellen ons wat een rechtstreekse samenwerking voor hen betekent. Daarnaast horen we ook van hen hoe de eerste Fairtrade Original premie van 2019 is besteed en waar de premie van 2020 terecht gaat komen.

Digitale brieven uit Colombia

Na wat mailcontact met Alberto, verantwoordelijk voor alle logistieke processen bij koffiecoöperatie Red Ecolsierra, ontvangen we berichten van de drie koffieboeren die we in december 2018 bezochten op hun finca’s:

Gracias aan alle Nederlandse koffiedrinkers

Reinaldo wil graag nog het volgende aan jullie, iedereen die zijn koffie drinkt, meegeven: ‘We zijn dankbaar dat jullie in ons geloven.  We willen graag dat jullie weten dat doordat jullie onze koffie drinken, wij nu eindelijk kunnen dromen over een betere toekomst waarin onze eigen kinderen gegarandeerd onderwijs en werkmogelijkheden hebben, dromen over een huis met hierin alles wat we ons kunnen wensen om te werken, plezier te hebben en tot rust te komen. Weet dat we dit met grote passie doen in de hoop dat de liefde waarmee deze Colombiaanse koffie wordt geproduceerd ook Nederland bereikt!’

Drinken koffieboeren dezelfde koffie als jij?

Van alle brandende koffievragen die we krijgen, komt de volgende vaak terug: drinken koffieboeren dezelfde koffie die jij in de winkel koopt? Goede vraag! In Colombia is het normaal dat de koffie van mindere kwaliteit lokaal wordt gedronken en de hoogwaardige koffie geëxporteerd wordt. Maar daar zit verandering in. Sinds enkele jaren wordt dezelfde hoogwaardige koffie die jij drinkt, ook bij de boeren thuis gedronken zoals bij Edwin:

‘We maken zoveel goede koffie, dat wij er zelf ook van kunnen genieten. Dit maakt veel emoties bij ons los omdat het ons doet beseffen hoeveel moeite, toewijding en liefde er in een kopje koffie gaat, waarin de verschillende aroma’s en smaken van de Sierra Nevada in Santa Marta terugkomen en we deze kunnen proeven bij het nuttigen ervan. Nog bijzonderder omdat het een belangrijke Colombiaanse traditie is om koffie te drinken: koffie is het eerste wat we aanbieden wanneer een vriend, een buurman of een familielid bij ons thuis op bezoek komt en nu kunnen we eindelijk ook een 100% biologische en hoge kwaliteit koffie van onze eigen finca schenken’.

Lees meer over de impact van onze Community Coffee in Colombia in BOON Magazine 3 bij Albert Heijn

Fairtrade Original premie 2020

Door de pandemie, krijgt de Fairtrade Original premie van 2020 een andere bestemming dan de premie van afgelopen jaar. Alberto van Red Ecolsierra liet ons weten dat ze het geld vooral zullen gebruiken voor:

  • Beschermingsmateriaal tegen Covid-19 om zo veilig en zo veel mogelijk door te kunnen werken.
  • Cashgeld voor de door Covid-19 getroffen leden.
  • Het organiseren van gezamenlijk transport in het gebied tijdens de oogst om makkelijker van verre finca’s bij de koffieopslag (bodega) te komen.
  • Zakken om de koffiebessen naar het wasstation te brengen.
  • Zakken om de koffie naar het droogstation te brengen.
  • Koffieplukmanden

Toekomstbestendige koffie

In 1973 waren we de eerste met Fairtrade koffie in Nederland en in 2019 namen we als pioniers onze rol op het gebied van rechtstreeks ingekochte koffie. Hoe ziet onze volgende stap eruit naar toekomstbestendige koffie? Achter de schermen zijn we samen met 25 andere Nederlandse koffiebedrijven sinds 2019 onderdeel  van het Futureproof Coffee Collective: een initiatief van MVO Nederland. Het doel van dit initiatief is om toe te werken naar de werkelijke prijs van koffie waarin rekening wordt gehouden met sociaaleconomische en ecologische kosten die boeren nu dragen. Voorbeelden van deze kosten zijn druk op bodem, water, biodiversiteit, klimaat en een gat in het leefbaar inkomen. Dit is extra relevant nu de wereldmarktprijs voor koffie in 2019 historisch laag was en koffieboeren vaak hun koffie onder de kostprijs hebben moeten verkopen. Onze Development Manager Lotje vertelt je in dit interview met Nederland Voedselland meer over het belang van traceerbare koffie en het Futureproof Coffee Collective.

De werkelijke prijs van koffie

Middels een true cost accounting tool, ontwikkeld door drie externe consultants, kunnen we de werkelijke kosten van koffieboeren op boerderij-niveau in kaart brengen. In 2019 hebben we de tool getest bij 15 van de boeren van Red Ecolsierra. Op basis van deze uitkomsten, en andere pilots die door andere bedrijven zijn uitgevoerd, rollen we in 2020 een volwaardige tool uit bij 100 van de +/- 350 boeren van Red Ecolsierra. Onlangs zijn 10 jongeren uit Santa Marta getraind als ‘technicians’ en zijn zij in augustus gestart met het gebruiken van de tool. Momenteel onderzoeken ze waar de grootste uitdagingen op gebied van bodem, water, biodiversiteit, klimaat en leefbaar inkomen liggen.

Kosten verlagen

Naast dat we onderzoeken of de prijs die we betalen voldoende is, is ons tweede doel om de ‘kosten’ te verlagen. De nieuwe versie van de tool biedt op boerderij-niveau inzicht in het gat tussen de huidige inkomsten en een leefbaar inkomen, welke kosten de boer heeft die eventueel anders georganiseerd kunnen worden. Daarnaast geeft de tool direct tips hoe de boer zijn kosten kan verlagen en zijn productiviteit kan verhogen en verduurzamen. Op basis van de resultaten gaan we samen met koffiecoöperatie Red Ecolsierra projecten ontwikkelen om de belangrijkste indicatoren te verbeteren. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan bodemverbetering, Zo zijn ze al bezig met een pilot voor een biofabriek om zelf compost te produceren. Of  aan diversificatie van gewassen en inkomsten, zoals het verbouwen en verwerken van cacao en honing.

Duurzame koffie op de wereldkaart

Het Futureproof Coffee Collective is naast Colombia ook actief in Peru en zet nu de eerste stappen voor een vergelijkbare meerjarige samenwerking in Oeganda, waar Fairtrade Original ook bij aan zal sluiten. Duurzame koffieproductie is onlosmakelijk verbonden met een leefbaar inkomen en samen met alle leden van het collectief  én lokale koffieproducenten, gaan we daar verandering in brengen!

Koffieboer Edwin (rechts) samen met zijn ouders en neefje op hun finca in de Sierra Nevada, Colombia
Door het ontwikkelen van lokale handelsketens maken wij eerlijk eten en drinken bereikbaar voor iedereen.
Lees meer over ons.