Onderzoek onder consumenten
Evelien van de Glind
Brand Connection Manager
30 april 2015

Steeds meer mensen kopen fairtrade producten. En onze Aziatische kookproducten groeien mee. Het aantal huishoudens dat fairtrade kookproducten koopt, is sinds 2011 met 71% gestegen.

Onderzoek van GfK* laat zien dat het aantal huishoudens dat fairtrade levensmiddelen koopt, in 2014 is gegroeid naar 4,8 miljoen (63%). Dit zijn bijna 500.000 (6%) huishoudens meer dan een jaar ervoor. Vooral jongeren onder de 30 jaar en 40-49 jarigen kopen meer fairtrade.

1 miljoen blikjes kokosmelk

De groei komt onder andere doordat enkele supermarktformules met hun huismerkkoffie overschakelden naar het Fairtrade/Max Havelaar keurmerk. Bovendien steeg het aantal huishoudens dat chocolade kocht van de merken Tony’s Chocolonely en Swiss. Volgens het onderzoek levert ook de categorie ‘culinair’ een aandeel in de groei, dankzij de kokosmelk, woksauzen en curry kruidenpasta’s van Fair Trade Original.

Onze fairtrade kookproducten doen het inderdaad goed en het assortiment groeit gestaag. In 2014 zagen wij onze omzet in de categorie koken stijgen met 27%. Behalve drie soorten rijst liggen er onder andere Fair Trade Original noedels, woksauzen, curry pasta’s, chilisaus en ketjap in de schappen. Onze kokosmelk is met 1 miljoen verkochte blikjes de afgelopen 12 maanden in omzet zelfs de grootste van Nederland geworden. En sinds eind vorig jaar verkopen we Fair Trade Original sambal, een wereldprimeur.

Fairtrade Week op 2 mei van start

Rond de Fairtrade Week 2014 (week 44) was een duidelijke stijging in het aantal kopende huishoudens zichtbaar. De acties rondom fairtrade producten van supermarkten, fairtrade gecertificeerde merken, Wereldwinkels en Fairtrade Gemeenten hebben dus een positieve invloed op het koopgedrag van consumenten.

Aanstaande zaterdag 2 mei gaat de lente-editie van de landelijke Fairtrade Week van start. Naast acties op de winkelvloer is er een radiocommercial en valt er bij 2,3 miljoen huishoudens een fairtrade actiefolder in de bus. Tevens wordt er een speciaal kookboek ‘Eerlijk eten’ gelanceerd. Natuurlijk doen wij volop mee.

* Marktonderzoeksbureau GfK deed over 2014 representatief onderzoek naar aankoopgedrag van fairtrade levensmiddelen onder 6.000 huishoudens. De fairtrade levensmiddelen in dit onderzoek zijn producten met Fairtrade/Max Havelaar keurmerk en producten van het merk Fair Trade Original. Deze producten zijn onder meer te koop in supermarkten en de Wereldwinkel.

Deel dit verhaal:


Door:
Evelien van de Glind
Brand Connection Manager
Heel eerlijk. Echt lekker.
Lees meer over ons.