Tessa Stolwijk
Campaign & content manager
15 maart 2023

Vanaf 15 maart 2023 kun je in het schap bij Jumbo vier nieuwe Indonesische kruidenpasta’s van Fairtrade Original vinden voor Bami GorengNasi GorengRendang en Sajoer. Op het eerste oog lijken deze Indonesische klassiekers niets nieuws. Maar deze bumbu’s (Indonesisch voor kruidenpasta’s) zijn volledig plantaardig en bevatten geen kunstmatige toevoegingen en geen palmolie. Dat is een unieke combinatie in de markt. En niet te vergeten: ze zijn natuurlijk Fairtrade!

Het mag allemaal een stuk natuurlijker en bewuster in het Indonesische schap vindt Fairtrade Original. Daarom introduceert het foodmerk deze nieuwe kruidenpasta’s, waarvoor boeren in Azië een eerlijke prijs ontvangen en waarmee we hier in Nederland kunnen genieten van echte Indonesische gerechten. Zo zijn dé smaakmakers in een goede Nasi Goreng: gember, citroengras, kurkuma en kaneel. Voor die smaak zijn helemaal geen kunstmatige toevoegingen nodig.

Aan tafel met de Indonesische kruidenpasta’s

De Indonesische keuken is de meest bereide Aziatische keuken in Nederland. Een bami of nasi goreng? Die is regelmatig terug te vinden op Nederlandse keukentafels als een makkelijke en snelle maaltijd. Fairtrade Original wil hierbij een handje helpen door de juiste smaakmakers voor lekkere Indonesische gerechten samen te brengen in de kruidenpasta’s.
“Uit onderzoek onder Nederlandse consumenten blijkt dat de kruidenpasta’s de vertrouwde Indonesische smaak hebben die zij gewend zijn. Tegelijkertijd maakt de consument op meerdere vlakken wel een duurzamere en bewustere keuze. ‘Duurzaam’ betekent overigens niet dat we veel duurder zijn dan andere A-merken, want we willen onze kruidenpasta’s toegankelijk maken voor zo veel mogelijk Nederlanders”  aldus Lisette Brouwers, Product Manager Wereldkeuken bij Fairtrade Original.

Ode aan de smaakmakers

Fairtrade Original ging voor de introductie-campagne een samenwerking aan met kunstenaar Nick Liefhebber om de smaakmakers van de kruidenpasta’s in de spotlight te zetten. Met de campagne wil het foodmerk met een missie het belang van plantaardige ingrediënten en een eerlijke prijs voor boeren onderstrepen. De kleurrijke en speelse stijl van Nick mengt goed met de vrolijke huisstijl van Fairtrade Original. Nick creëerde zes illustraties van gember, kurkuma, citroengras, kaneel, zwarte peper en limoenblad, die in beperkte oplage verspreid worden tijdens de lancering. Met de illustraties brengt Fairtrade Original een ode aan de smaakmakers uit hun kruidenpasta’s. Nick focust in zijn kunstwerken op deze ingrediënten, die hij in het weelderige Indonesische landschap heeft geplaatst om het geheel te omlijsten.

Over Nick Liefhebber

Alle prachtige illustraties van de ingrediënten, waarvan je er hierboven twee ziet, zijn gemaakt door Nick Liefhebber (1988). Zijn werk is kleurrijk en bestaat uit abstracte vormen, die hij uit papier knipt of digitaal schetst. Deze brengt hij bij elkaar in zijn kunstwerken als een soort collage, en zo bouwt hij een compleet nieuwe wereld!

Over Fairtrade Original

Fairtrade Original is een foodmerk met een missie: een leefbaar inkomen voor boeren. Door het ontwikkelen van eerlijke handelsketens en met inmiddels ruim 100 producten beschikbaar in de Nederlandse, Duitse en Franse supermarkten werkt Fairtrade Original aan deze missie. Sinds 1959 komt Fairtrade Original bij de oorsprong van smaak en wordt in nauwe samenwerking met lokale partners in Azië, Afrika en Latijns-Amerika gebouwd aan eerlijke handelsketens. Hierbij worden zoveel mogelijk van de producten lokaal bereid en verpakt, zodat de originele smaak bewaard blijft. Winst wordt geïnvesteerd in projecten die bijdragen aan de missie. Fairtrade Original is in 2022 voor het vijfde jaar op rij uitgeroepen tot het meest inspirerende foodmerk in de Inspirerende 40, een initiatief van Synergie. Daarnaast is het merk sinds 2021 B Corp gecertificeerd.

Deel dit verhaal:


Door:
Tessa Stolwijk
Campaign & content manager
Onze winst is een beter leven voor de mensen met wie we samenwerken
Lees meer over ons.