Fairtrade Original is B Corp
Larissa Bergshoeff
Pr- & communicatiespecialist
08 november 2021

Begin 2021 hebben we het felbegeerde B Corp certificaat behaald. En daar zijn we trots op! Sinds 1959 werkt Fairtrade Original eraan om eerlijk eten en drinken bereikbaar te maken voor iedereen door het ontwikkelen van lokale handelsketens. Dat is dus al ruim zestig jaar waarin we ons inzetten voor eerlijke handel en gelijke kansen voor iedereen. Dat we nu officieel B Corp zijn, voelt dan ook als de kers op de taart van ons werk.

Collega's van Fairtrade Original vieren B Corp certificering

Wat is B Corp eigenlijk?

Misschien heb je nog wel nooit van B Corp gehoord… B Corp is een wereldwijd keurmerk dat sinds 2006 uitgegeven wordt door de Amerikaanse non-profit organisatie B Lab. Uniek aan deze certificering is dat niet alleen een product, maar de gehele organisatie inclusief de bedrijfsvoering beoordeeld wordt.

Alle ruim 3.200 B Corps, waaronder Tony’s ChocolonelyBen & Jerry’s en Dopper, werken aan hun eigen bedrijfsdoelen, maar tegelijkertijd hebben ze een gezamenlijk doel: de huidige economie transparanter, inclusiever en duurzamer te maken. Deze waarden vind je terug in alle werkzaamheden die B Corps verrichten. Zo gebruiken deze bedrijven hun business om positieve impact te maken.

Fairtrade Original & B Corp

Onze missie is om eerlijk eten en drinken bereikbaar te maken voor iedereen. Dit doen we door het ontwikkelen van lokale handelsketens waarbij we de boeren waarmee we samenwerken in staat willen stellen een leefbaar inkomen te verdienen.

Dit betekent niet alleen dat we de boeren waarmee we samenwerken een eerlijke prijs te betalen voor hun ingrediënten of bijdrage in het productieproces. Ook verwerken en verpakken we waar mogelijk lokaal, zodat zoveel mogelijk van de waarde in het land van herkomst blijft. Inmiddels vind je ruim 100 producten in de supermarkt waarmee we aan onze missie werken.

Onze bananenbloesem wordt verwerkt en ingeblikt in een fabriek in Prachuap Khiri Khan, Thailand

Naast productontwikkeling in nauwe samenwerking met onze lokale handelspartners, zoeken we altijd naar manieren om in de ketens en in onze bedrijfsvoering bij te dragen aan onze missie waarbij we ook duurzaamheid hoog in het vaandel hebben. Voor ons vanzelfsprekend en, dat komt goed uit, het is geheel in lijn met de waarden van B Corp.

Van missie naar impact

Wist je dat we nog veel meer doen op weg naar een leefbaar inkomen voor alle boeren? Zo investeren we een groot deel van de winst die we maken in lokale projecten bij onze handelspartners. De inhoud van zulke projecten hangt af van de behoefte van onze partners. 

Drie generaties koffieboeren in Colombia
Drie generaties: verduurzamen is belangrijk voor de toekomst van koffie

Momenteel werken we samen met het Futureproof Coffee Collective aan het berekenen van de echte prijs voor koffie in Colombia. Want hoeveel kost een kopje eigenlijk als je ervan uitgaat dat koffieboeren een leefbaar inkomen zouden moeten verdienen en we ook rekening houden factoren zoals CO2-uitstoot, verarming van de landbouwgrond en watervervuiling? Met al deze facetten moet rekening gehouden worden als we ook in de verre toekomst nog van ons kopje koffie willen kunnen genieten.

Om hier stappen in te zetten, co-financierden we bijvoorbeeld een bio-compostfabriek waarbij het restmateriaal dat overblijft in het proces van koffiebes tot koffieboon, zoals bijvoorbeeld schillen, wordt omgezet in biologische compost. Het gebruik van deze bio-compost draagt bij aan een goede bodem en betere productiviteit van de koffieplanten.

Op weg naar een leefbaar inkomen

Daarnaast kondigden we onlangs als eerste merk in de Nederlandse supermarkt aan dat wij de leefbaar inkomen referentieprijs aan al onze koffieboeren gaan betalen. Door het betalen van deze prijs worden de koffieboeren in staat gesteld om een leefbaar inkomen te verdienen. Dit betekent niet alleen financiële ruimte voor fundamentele basisbehoeften, zoals fatsoenlijke huisvesting, voldoende voedsel, toegang tot gezondheidszorg en onderwijs, maar ook de mogelijkheid om te investeren in de toekomst door bijvoorbeeld een pensioen op te bouwen en te werken aan verduurzaming van de koffieproductie.

koffieboerin met uitleg over leefbaar inkomen

Een ander belangrijk onderdeel van het genereren van een leefbaar inkomen is inkomstendiversificatie. Dit betekent dat boeren op meerdere manieren inkomsten genereren en zo risico’s kunnen spreiden. Met de boeren in Colombia investeren we nu in een cacaoproject. Het doel is dat de boeren in de toekomst niet alleen inkomsten genereren uit de productie van koffie, maar ook van cacao.

De afwisseling van koffie- en cacaoplanten op het land dragen daarnaast bij aan een verbetering van de biodiversiteit. Een mooi voorbeeld van hoe duurzaamheid en het versterken van de coöperatie hand in hand kan gaan. Na Colombia staat op de planning om vergelijkbare trajecten in andere koffieproducerende landen opstarten.

Koffieboerin Ruth met cacaoboon in Nicaragua

Gegarandeerde tweede oogst voor Thaise kruidenboeren

Met onze kruidenboeren in Thailand werkten we aan een project voor de bouw van nieuwe kassen. Hierdoor worden de gewassen beter beschermd tegen insecten en stevige buien tijdens het regenseizoen en hebben de Thaise boeren gegarandeerd een tweede oogst. Daarnaast kunnen de boeren met de kassen optimaal produceren met een verantwoord waterverbruik. Dit is een belangrijke stap voor verduurzaming, waardoor de positie van de boeren verder versterkt wordt.

Kruidenboerin Khun Orachan bij één van de kassen in Thailand
Kruidenboerin Khun Orachan bij één van de kassen in Thailand

Slimme slipsheets

Naast de projecten die we in samenwerking met de boerencoöperaties doen, zijn we altijd op zoek naar slimme manieren voor het verbeteren of verduurzamen van onze processen en producten. Zo hebben we onlangs de pallets waar we een groot deel van onze producten op verschepen naar Nederland vervangen door zogenaamde slipsheets. Deze slipsheets nemen minder ruimte in beslag dan de pallets. Dat maakt dat we afhankelijk van het product zo’n 15 tot 25 procent meer producten kunnen verschepen.

Al deze projecten en de manier waarop we continu bezig zijn om te kijken naar verbeteringen op weg naar een eerlijkere en duurzamere wereld, hebben ervoor gezorgd dat we dit jaar niet alleen onze officiële B Corp certificering ontvingen, we behoorden ook tot B Corp’s Best For The World 2021 binnen het thema Community. Dit betekent dat we bij de wereldwijd best presterende B Corps horen als het gaat om impact maken op het economisch en sociaal welzijn van de gemeenschappen waarmee we samenwerken

Wat zijn onze vervolgstappen?

Door het proces dat voorafgaat aan de B Corp certificering, hebben we een duidelijk beeld gekregen van de positieve bijdrage die we als organisatie al leveren. Maar daarnaast biedt het ons ook inzichten op punten waar we nog kunnen verbeteren en stimuleert het ons om de volgende stap te zetten.

Natuurlijk willen we de eerstvolgende keer dat we opnieuw beoordeeld voor onze B Corp certificering onze score verbeterd hebben, maar het belangrijkste voor ons dit te doen vanuit onze onze missie om boeren in staat te stellen een leefbaar inkomen te verdienen. De punten die vanuit het B Corp assessment naar voren zijn gekomen, helpen ons om verder richting te geven aan onze impactstrategie. Work in progress dus!

Business for good inspireert

We behoren in 2021 voor het vierde jaar op rij bij de meest inspirerende organisaties van Nederland. Drie jaar lang vond je ons op plek zes, maar nu hebben we met nummer drie een podiumplek weten te veroveren! Dat lees je in het rapport dat Synergie elk jaar uitbrengt.

Ieder jaar onderzoekt Synergie welke organisaties volgens consumenten het meest inspireren. Want inspiratie wijst op dat wat gaat groeien. Het onderzoek is gebaseerd op grootschalige consumentenonderzoeken, casestudies, interviews en deskresearch onder meer dan 3.550 respondenten. 

Al een aantal jaar blijkt blijkt business for good een stuwende kracht bij inspirerende organisaties. Organisaties die werken aan impact vanuit hun business en dus niet als iets dat erbij gedaan moet worden. Naast ons merk vind je dit jaar mede B Corps Too Good To Go, Tony Chocolonely, Seepje, Dopper en innocent in het lijstje van meest inspirerende organisaties. We zijn blij dat we ons in zulk goed gezelschap mogen bevinden! 

Deel dit verhaal:


Door:
Larissa Bergshoeff
Pr- & communicatiespecialist
Wij maken eerlijk eten en drinken bereikbaar voor iedereen door het ontwikkelen van lokale handelsketens.
Lees meer over ons.