Lisette Brouwers
Product Manager
27 februari 2023

Thailand laat mij altijd weten dat ik qua eten absoluut in het verkeerde land geboren ben. Zelfs de eenvoudigste gerechten zitten vol rijke smaken. De frisse smaken van ingrediënten als citroengras, kaffir limoen en een beetje pit (phed nid noi = een beetje pittig) doen mijn tong altijd dansen en mijn hart smelten. De drukke straten van Bangkok – waar mijn hotel was – contrasteren met het rustige gebied waar de meeste van onze boeren en producenten zich bevinden. Opnieuw werd ik omringd door mijn favoriete geur, onze currypasta’s die werden geproduceerd. De producten die we met veel zorg hebben ontwikkeld en geproefd, en de lunches die werden geserveerd. Mijn #bestjobever is zeer relevant op deze momenten.

In Thailand besprak ik met elke leverancier belangrijke onderwerpen. Hoewel de uitdagingen met elke leverancier anders zijn, is onze gemeenschappelijke basis steeds onze onderlinge communicatie, het verbeteren van de toeleveringsketen en het ontwikkelen van nieuwe producten of verpakkingen. Met het geweldige team van KRS Spicyfood heb ik bijvoorbeeld een nieuwe saus ontwikkeld.

Khun is trouwens een verwijzing naar Meneer of Mevrouw. Iedereen in Thailand wordt aangesproken met Khun. Alle mensen hebben een formele naam (die meestal erg lang en ingewikkeld is) en een bijnaam. Je hoeft alleen de kortere en gemakkelijkere bijnamen te onthouden, wat een verademing is. Nok, bijvoorbeeld, is een ‘klein vogeltje’.

 

Trots op onze nieuwe Mihoen

In de rijstnoedelfabriek was ik aanwezig bij de eerste productie van ons nieuwste product Mihoen (rijstvermicelli). Een zeer delicate, glutenvrije noedel die je kunt gebruiken in soepen, salades, loempia’s maar ook in of bij een curry. Ook al draag ik een gezichtsmasker… je kunt zien dat ik trots en blij ben om het eerste product in mijn handen te houden! Elk nestje is met de hand gedraaid, apart gedroogd en het is gemaakt van biologische en fairtrade rijst. Beter kan niet!

In het veld

In Thailand had ik ook een bezoek gepland aan twee boerengroepen. Als eerste de Sisaket Fairtrade farmer group die verantwoordelijk is voor de Fairtrade ingrediënten in onze Thaise currypasta’s en sauzen. Als tweede de groep Fairtrade Pineapple growers group die onze Fairtrade ananas, mango, jackfruit en bananenbloesem verbouwen.

Met de boeren van de Sisaket boerengroep besprak ik de pittigheid van hun rode pepers. We vonden dat de pittigheid varieert en dat maakt het moeilijk om het niveau in de eindproducten in evenwicht te houden. Behalve dat ze me een gedroogde rode peper lieten proeven (wat goed ging tot ik een van de zaadjes in mijn mond brak…) legden ze het plan uit dat ze samen met KRS Spicy Foods hebben gemaakt om dit probleem aan te pakken. Zodra de nieuwe pepers binnenkomen, zullen we eerst wat proeverijen doen om er zeker van te zijn dat de pittigheid in orde is voordat de producten op de markt komen. Op de boerderij van Khun Sukont en Khun Orapin kreeg ik de kans om de eerste zaailingen van het nieuwe gewas te helpen planten.

Een feestelijk moment vieren

In Samroiyod kwam ik aan met taart om goed nieuws te vieren. De eerste van onze Bananenbloesemblikjes met de Fairtrade certificering zijn geproduceerd (en liggen binnenkort in Nederland in de winkel). Dit is een belangrijke stap in ons ontwikkelingsproces, omdat niet alle producten meteen Fairtrade gecertificeerd zijn. Soms moeten we samenwerken met de boeren en onze lokale consultant Khun Manasnan om een product gecertificeerd te krijgen, ook al is het product al op de markt. Hierdoor verzekeren we de boeren die al in de ontwikkelingsfase zitten van een premie, die in dit geval werd besteed aan bananenplanten voor de oogst van de bloesem.

Een hardwerkende en ambitieuze groep, die me graag al hun gewassen liet zien. We hebben een lange weg afgelegd sinds de eerste en laatste keer dat ik er was in 2012, toen we alleen ananasschijven in ons assortiment hadden.

Het bezoek aan de ananasboeren betekende het einde van mijn reis. Ik kwam uitgeput terug, maar vol ideeën, inspiratie en vooral nieuwe vriendschappen. #bestjobever

Lees hier deel I van mijn reis.

Deel dit verhaal:


Door:
Lisette Brouwers
Product Manager
Onze winst is een beter leven voor de mensen met wie we samenwerken
Lees meer over ons.