Tessa Stolwijk
Campaign & content manager
11 december 2023

De inkomsten in de koffie-industrie zijn oneerlijk verdeeld. In de meeste koffieproducerende landen ligt het inkomen van koffieboeren onder de armoedegrens (Coffee Barometer, 2023). Hoog tijd dat het kwartje in de industrie valt. Maar hoe dan? Wat ons betreft kan transparantie helpen. Zo gezegd… Eh, bepaald niet zo gedaan. Fairfood deed één jaar lang onafhankelijk onderzoek naar onze Oegandese koffieketen. Daardoor kan jij nu inzien hoe wij in Oeganda werken aan onze belofte ‘Op weg naar leefbaar inkomen’. 

Het eerlijke verhaal mét bewijs

Het begint allemaal bij een aantal kilo koffie. Helemaal in Oeganda. Met Fairfood’s platform Trace zijn alle schakels tussen de koffieboer en jouw bakkie in kaart gebracht. Dit stukje traceerbaarheid geeft inzicht in de opbrengsten van koffieboeren. Het eerlijke verhaal – mét bewijs – kan ook jij inzien op Trace. We moeten je wel voorbereiden: we kunnen er helaas geen luchtige latte van maken. Het is best een straf bakkie. Maar stiekem hopen we jou net zo enthousiast te maken als wij zijn over deze belangrijke ontwikkeling. 

Lotje, onze Sourcing Manager Koffie vertelt meer over het doel van de pilot. “We horen steeds vaker dat koffieliefhebbers door de bomen het bos niet meer zien met alle duurzaamheidsclaims. Door te laten zien dat we doen wat we beloven, willen we retailers en consumenten meer betrekken bij de koffieketen en eventuele onduidelijkheid wegnemen. Met Trace laten we zien hoe wij werken aan een leefbaar inkomen voor koffieboeren.” 

Beloofd is beloofd?

Fairfood houdt zich al jaren bezig met het verduurzamen van voedselketens en heeft daarbij veel focus op koffieketens in het bijzonder. “Het ontbreekt in die ketens vaak aan traceerbaarheid en transparantie”, zegt Sander de Jong, directeur van Fairfood. “Dan kan het gebeuren dat een bedrijf aan deze kant van de keten niet weet wie de boeren achter hun koffie zijn, laat staan dat ze weten of die boeren een beetje behoorlijk verdienen. Dat is met de middelen van vandaag echt niet meer goed te praten.” Over Trace vertelt Sander: “Op Trace brengen we alles samen: traceerbaarheid – weten waar de koffie vandaan komt; transparantie – consumenten inzage geven in die reis; en bewijsvoering – laat maar eens zien dat jouw merkbeloftes kloppen. Kortom: In Trace zie je of Fairtrade Original wel echt doet wat zij beloven in Oeganda.” 

Koffie-toekomst

Lotje sluit af met haar toekomstvisie: “Ik ben trots dat wij nu deze eerste stap hebben gezet. Trace heeft ons belangrijke inzichten opgeleverd over hoe de prijs exact doorstroomt op boerenniveau en aan welke knoppen wij direct konden draaien om kleine verbeteringen door te voeren. Ik hoop dat wij met Trace een voorbeeld geven aan andere koffiemerken. Het is hoog tijd dat iedereen verantwoordelijkheid neemt voor de oneerlijke verdeling in de keten. We moeten werken aan koffie mét een duurzame toekomst.” 

Over Fairfood

Fairfood werkt aan de overgang naar een duurzaam voedselsysteem. Dat doen ze door innovatieve oplossingen te ontwikkelen waarmee bedrijven hun handelspraktijken verbeteren – open en toegankelijke oplossingen die ons eten democratiseren. De organisatie wil dat iedereen de vruchten plukt van duurzame voedselproductie, ook de mensen aan het begin van de productieketens. 

Van bes tot boon: een arbeidsintensief bakkie

Deel dit verhaal:


Door:
Tessa Stolwijk
Campaign & content manager
Waar smaak begint
Lees meer over ons.