Tessa Stolwijk
PR & Communicatiespecialist
02 november 2022

Van 29 oktober tot en met 6 november staat Fairtrade éxtra in de spotlight, tijdens de Fairtrade Week. Ook bij Coop Supermarkten. Dit jaar wordt de week aangegrepen om samen onze koffieboeren in Peru financieel te steunen. Per verkocht Fairtrade-product doneert Coop 10 cent aan het herbebossingsproject van koffiecoöperatie COOPARM in Peru.

Herbebossing

De opbrengst is bedoeld voor een herbebossingsprogramma voor kleinschalige koffieboeren van COOPARM in Peru. De herbebossing gebeurt met inheemse en exotische boom- of struiksoorten. Met als resultaat: de bodem en aangetaste ecosystemen herstellen en een verbetering van de milieukwaliteit. Ook zorgt het programma voor bewustwording en meer kennis bij de boeren. Zo wordt herbebossing een terugkerende activiteit in hun werkzaamheden.

Samen voor een eerlijke wereld

Yvonne van Asselt, MVO-manager bij Coop: “Als het om eerlijke handel gaat, zetten we bij Coop graag een stapje extra. Tijdens de Fairtrade Week laten we zien hoe we samen het verschil maken.”

Lotje Kaak, Development Manager Koffie bij Fairtrade Original: “Opnieuw kunnen we straks een belangrijk project opzetten door de Fairtrade actie bij Coop. Met dit herbebossingsproject dragen we samen bij aan het verbeteren van de milieukwaliteit in het San Nicolas district in Peru en het diversifiëren van het inkomen van 96 boeren met wie we samenwerken. De bomen die we gaan planten zorgen namelijk voor herstel van bodem en instandhouding van water en genereren tegelijkertijd inkomsten uit verkoop van hout, vruchten en carbon credits. Dat betekent zowel financieel voor de boer als voor de natuur een gewin.” 

Coop doet al jaren mee aan de Fairtrade Week en dit is de vierde keer dat ze op deze manier campagne voeren. De actie levert iedere keer opnieuw mooie bedragen op die ten goede komen aan boeren in Afrika, Azië of Latijns-Amerika. Vorig jaar was haalde de supermarktketen in de Fairtrade Week € 20.000,- op voor onze koffieboeren in Nicaragua.

COOPARM

De Peruviaanse koffiecoöperatie COOPARM werd in 1990 opgericht door een pastoor genaamd Antonio Rodríquez die zich zorgen maakte over de lage prijzen die koffieboeren ontvingen van handelaren in zijn provincie. Deze coöperatie bestaat uit 486 actieve leden waarvan 105 vrouwen. Wij kopen bij 96 van de boeren onze koffie. Hun missie is om hoge kwaliteit koffie te verbouwen in harmonie met de natuur. Zowel lokaal als regionaal heeft COOPARM zichtbare impact op de economische en sociale ontwikkeling van deze regio, die ze willen laten groeien.

Help jij mee?

Doe jij tijdens de Fairtrade Week boodschappen bij Coop? Dan koop je dus niet alleen jouw favoriete Fairtrade Original product met korting, maar draag je ook bij aan het mogelijk maken van de herbebossing bij onze koffieboeren in Peru. Zet deze week dus niet alleen een Thaise gele, maar daarnaast ook nog een groene curry op tafel! En neem een kopje koffie met extra positieve energie!

Deel dit verhaal:


Door:
Tessa Stolwijk
PR & Communicatiespecialist
Waar smaak begint
Lees meer over ons.