Marlotte de Vries
Content & Community Manager
26 juli 2023

Mark werkt al sinds 1988 bij Fairtrade Original! Hij begon als receptionist bij ons. Mark raakte steeds enthousiaster over het werk van de organisatie, en stroomde door naar de verkoopkant. In 1990 maakte hij weer een volgende switch: naar inkoop. In dat vakgebied bevindt hij zich nog steeds! Vandaag de dag is zijn functietitel inkoopmanager. Dit is zijn koffieverhaal!

Wat doe je dan precies, als inkoopmanager? “In mijn werk hou ik me vooral bezig met de contracten van onze leveranciers waarin afspraken staan over geld. Dit kan over de prijs of voorfinanciering gaan, maar ook over verschepingsvoorwaarden en opslagkosten. Per jaar koop ik zes soorten koffie in bij onze vijf leveranciers in Guatemala, Colombia, Nicaragua, Peru en Oeganda. In totaal ben ik verantwoordelijk voor 30 contracten. De prijsafspraken met handelspartners liggen vast voor één jaar, en dat is wel eens anders geweest. Toen ik bij Fairtrade Original kwam werken verliep de koffie-inkoop heel anders dan nu!’   

Al 50 jaar eerlijke inkoopvoorwaarden  

“De koffie-inkoop en -opslag werd eind jaren tachtig gedaan door onze voormalig directeur, Stefan Durwael. De koffie werd gebrand door Nederlandse koffiebranders als Tiktak en Simon Levelt. Onder het merk ‘Cafe Plata’ kwam onze koffie, via koffiebrander Tiktak, voor het eerst op de schappen bij de Albert Heijn.”  

“Omdat we onze koffie-expertise verder wilden uitbouwen en professionaliseren, besloten we gedurende de jaren ’90 om alles zelf te doen: van het koffie inkopen tot monsters beoordelen. We stuurden onze monsters ook altijd door naar branders ter beoordeling. Soms kochten we per jaar tot wel 3-4 miljoen euro aan koffie in! Omdat we alles zelf inkochten en de prijzen soms enorm schommelden, waren alle bijbehorende risico’s voor onze eigen rekening.’   

Max Havelaar breekt de koffiemarkt open   

“In 1988 werd de markt opengebroken door Max Havelaar. Hier waren we nauw bij betrokken. Leuk weetje: Max Havelaar is namelijk ooit begonnen in het kantoor van Fairtrade Original! Onze koffie is vanaf het startpunt altijd gecertificeerd door Max Havelaar, en kwam met de certificering op de schappen in de supermarkten. Later groeide Max Havelaar uit tot een wereldwijde organisatie.” 

Back to the roots: terug naar koffie! 

“Onze focus verschoof door de jaren heen naar de wereldkeukens. In 2020 werden de eerste plannen gemaakt om de band en het contact met onze koffiecoöperaties weer te versterken, meer inzicht te krijgen in de koffie-inkoop en de impact van onze koffie. Daarbij wilden we een actievere rol bij de inkoop van de koffie. Zo gezegd zo gedaan!’  

 

Iedereen verdient een leefbaar inkomen 

“Bij Fairtrade Original groeide steeds meer het besef dat de Fairtrade minimumprijs die we onze koffiecoöperaties betaalden onvoldoende was voor koffieboeren om een leefbaar inkomen te verdienen. De marktprijs was jarenlang laag en lag structureel onder die minimumprijs, terwijl de kostprijs voor de boeren bleef stijgen. Ook Fairtrade International erkende dit, en startte onderzoeken om per land de koffieprijs voor een leefbaar inkomen te bepalen: de Living Income Reference Price (LIRP). Fairtrade Original besloot om vanaf september 2021 voor alle koffie de LIRP te gaan betalen. Indien de LIRP nog niet aanwezig is, betalen we de Fairtrade minimumprijs plus een Leefbaar Inkomen-toeslag van USD 20/100lbs.” 

“De Leefbaar Inkomen Referentie Prijs (LIRP) die wij bovenop de minimumprijs betalen, is dus voor ieder land anders. Fairtrade International berekent wat de leefbaar inkomen referentieprijzen zijn in de verschillende landen, om zo boeren in iedere specifieke leefsituatie bij te staan. Een leefbaar inkomen omvat niet alleen basisbehoeften, zoals voldoende voedzaam eten, een dak boven het hoofd, kleding, onderwijs en gezondheid, maar betekent ook financiële ruimte om te kunnen investeren in de toekomst.” 

Da’s andere koffie  

“De koffiemarkt blijft een uitdagende markt. Ik vind het mooi om te zien dat Fairtrade Original haar koffie-inkoop op een unieke manier regelt. We kunnen echt impact maken, omdat we met slechts een aantal kleine koffiecoöperaties werken en we op weg zijn naar een leefbaar inkomen voor al onze koffieboeren. Daar ben ik als inkoopmanager erg trots op!” 

   

  

 

Deel dit verhaal:


Door:
Marlotte de Vries
Content & Community Manager
Heel eerlijk. Echt lekker.
Lees meer over ons.